Wednesday, January 27, 2010

mati? meninggal?

bagun dr tido jek, buka blog, dan secara tiba2 terlintas di fikiran aku tentang perkataan mati atau meninggal. antara mati dan meninggal, mane satu ye? sesetengah org menggunakan perkataan mati pada org yang bukan islam. dan menggunakan perkataan meninggal pada org islam apabila mereka telah tiada di dunia.. (antaranya aku la) aku sedar situasi ini sejak sekian lama apabila sedang aku berboarak dgn kawan2 ataupun dgn sesiapa saje. aku terfikir sejenak. hurmm.. yeke? adakah perkataan itu juga menunjukkan klasifikasi sesuatu agama? mungkin tidak kan? bila ade kwn aku mengatakan bhw 'mati' adalah perkataan yang betul. aku mula ragu2. sehinggalah die menyatakan 'setiap yang hidup, pasti akan mati' instead of 'setiap yang hidup pasti akan meninggal'. make sense.. 'mati' means mmg MATI, 'meninggal' seperti seseorang meninggalkan sesuatu tempat.. so, sejak dari itu, aku menggunakan perkataan mati.. tidak lagi meninggal..

btw, nak ucapkan takziah kepada kwn aku (kwn kepada bf aku) iaitu shah kerana bapanya telah kembali ke rahmahtullah.. semoga rohnya di cucuri rahmat dan berada di kalangan org2 yang beriman.. amin..

No comments: